tiistai 3. joulukuuta 2013

Jambo!

Tänään se varmistui. En näillä näkymin ole saamassa stipendiä Tansaniaan. En kuitenkaan osaa olla pettynyt. Toki stipendi olisi ollut jopa kolmannes matkabudjetista, mutta olin jo asennoitunut hankkimaan koko summan itse. Summa olisikin jo kasassa, jos vain kesän lopulla olisin jaksanut uskoa matkan toteutumiseen.

Tapasin koulumme kansainvälisyyskoordinaattoria ja yhdessä tuumimme, että melkeinpä voisin yhdistää kuntoutuksenjakson harjoittelun tähän matkaan, koska Tansaniassa minulla olisi suomalaisia näytön arvioijia ja tulen kuitenkin Tansaniassa tekemään samoja asioita. Tämä tosin aikaistaisi matkaa ja voi olla, että se olisi minulle liian pian, lähtisin jo maaliskuussa. Ja onpahan sitten kokemusta suomalaisesta kuntoutuksesta kun sinne menen! Turha hätiköidä näin ison jutun takia.

Töitä saan kuitenkin matkan eteen tehdä, varsinkin jos, ja kun, aion jäädä sinne pidemmäksi aikaa, kuin vain harjoittelun ajaksi (4-7vk). Töitä saan myös tehdä itsehillintäni kanssa. Niin paljon kun olisi kiva kaikkea ostella, vaikka tarvetta ei olisi. Nyt on kuitenkin jääkaappi ja pakastin täytetty tämän kuun tarpeiksi, joskin hieman täytyy silloin tällöin täydentää. Huoneessani on nyt lämmintä, vaatteita on tarpeeksi ja kangasta jos ompelutuulelle tulen. Balettitunteja otin tälle jaksolle kerran viikossa, koska korvaustunteja on kertynyt paljon.

Huuto.netissä ja nettipuodissa täytyy myydä turhaa tavaraa pois ja nettipuotiin pitäisi jotain myytävää kehitellä. Ruoholahden ala-asteen Joulutorilla 14.12. klo 11-14 on minulla ja äitillä yhteinen myyntipöytä, sinnekin pitäisi pikapikaa alkaa tekemään myytävää. Tervetuloa ;)

Pientä listaa pitäisi alkaa tekemään muistettavista asioista ja olla yhteydessä Tansaniaan päin. Swahilin oppikirjan sivuja pitäisi kuluttaa ahkerammin. Ei paljoa auta, jos osaan vain kaksi lausetta: ninasoma kiswahili sekä kusoma kiswahili kweli kazi kubwa = minä opiskelen swahilia sekä swahilin oppiminen on hieman vaikeaa (vapaasti käännettynä ja en swahilin oikeinkirjoituksesta mene takuuseen).


Nyt teillä lukijat on mahdollisuus auttaa minua pääsemään Tansaniaan! Kertokaa kommenttiboksiin rahankeruuehdotuksia. Rahankeräystä en voi lupa-asioiden takia järjestää, mutta te saatte vapaasti antaa vinkkejä kuinka töiden lisäksi voisin saada matkarahat kasaan. Vinkit saavat liittyä käsitöihin, aikakaus-/sanomalehtiin, jotka voisivat olla kiinnostuneita matkajutusta, ihan mitä keksitte!

Tulen mahdollisesti työskentelemään lasten vankilassa tai orpokodissa/päiväkodissa. Tällä hetkellä vankila on se paikka. Joillekin olen tästä kertonut ja moni on kuvitellut paikan olevan synkkä ja karu, täynnä vaarallisia vankeja. Tosiasiassa vankilassa on 8-17- vuotiaita nuoria, jotka odottavat siellä oikeudenkäyntiä. Jotkut jopa vuosia. Ja miksi he ovat sinne joutuneet? Näpistäneet tai lintsanneet koulusta! Mitä olen paikasta kuvia nähnyt, lapset ovat iloisia ja uteliaita. Eivät yhtään rikollisten näköisiä. Nyt minulla on mahdollisuus päästä opettamaan heille lukemista, kirjoittamista, englantia, matematiikkaa... Saan leikkiä heidän kanssaan ja vain olla. Toki sillä rahalla, millä minä sinne menen, kustantaisi paikallisen työntekijän palkan ties kuinka moneksi kuukaudeksi, mutta nytkin paikka pyörii pääasiassa vapaaehtoisten toimin. Ja jos en itse sinne menisi, en myös sellaista rahasummaa koskaan alkaisi keräämään. Sekä itsekkäistä syistä, haluan saada uusia kokemuksia, avartaa maailmankatsomustani, käydä Afrikassa, oppia uusia asioita... Moni minulle on sanonut, etten sieltä samana ihmisenä tule takaisin ja voin hyvinkin uskoa sen.

Ei kommentteja: