lauantai 19. lokakuuta 2013

Lahjoja Hollannista

Kuten aikaisemmin olen kertonut, olin tutorina kahdelle hollantilaiselle tytölle, kun he tulivat kouluumme työharjoitteluun. Toinen heistä palasi kotimaahansa jo pari viikkoa sitten ja toisen vuoro oli tänään. Kaksi kuukautta on mennyt hurjan nopeasti ja vähän harmittaa, ettei ehditty niin paljoa puuhailemaan yhdessä. Tallinnassakin oli tarkoitus käydä, mutta se jää toiseen kertaan.

Eilen pidettiin läksiäisiä. Tunnelma ei ollut kovin haikea, koska hän tulee vielä uudestaan Suomeen ja sitten mennään Lappiin, minullekin ensimmäinen kerta! Ja minä sain kutsun tulla hänen luokseen Hollantiin. Hän pitää todella paljon leipomisesta ja on todella taitava siinä. Hänellä onkin pieni bisnes kotikaupungissaan ja tekee tilauksesta esimerkiksi kakkuja sekä kuppikakkuja. Pakkauspuuhissa hän antoi minulle Ikean kassillisen leivontavälineitä, mm. irtopohjavuoan ja muotteja, sekä hollantilaisia herkkuja. Kuvassa pieni osa näistä "lahjoista". Geisha-paketinkin antoi (lemppariani!). Nuo kaksi keskellä olevaa pussia on kruidnoteneja, eli pikkuruisia piparinappeja, toiset vielä suklaalla päällystettyjä. De Ruijter-paketit on suklaata, jota laitetaan lämpimän paahdetun leivän päälle. Huomenna taidan ryhtyä kakun tekoon ja se tulee olemaan todella suklaisaa :P


Työharjoitteluni ensimmäinen viikko on mennyt todella hyvin. Päivät ovat kuluneet todella nopeasti ja uutta opin joka päivä. Selviydyn yksin asiakkaan aamutoimissa avustamisesta, vaikka asiakas olisi lähes liikuntakyvytön. Minulla on aivan huippu ohjaaja, joka todella ohjaa ja opettaa minua, eikä pidä minään lisätyövoimana. Ammattiosaamisen näyttö on muutaman viikon kuluttua ja syyslomani ajattelin siirtää harjoittelun loppuun. Maalle meno siis siirtyy luultavasti sinne, tai vielä myöhemmäksi.

Äsken piti käydä Malmilla apteekista hakemassa melatoniinia. Menen nukkumaan kymmenen maissa, koska herätys on ennen kuutta työharjoitteluun. Saatan nukahtaakin pian, mutta herätä puolenyön aikaan, kuin olisi aamu. Yhtenäkin yönä olin puoliunissani katsonut kännykän kelloa ja kuvitellut sen näyttävän kuutta. Olin jo valmiina ponkaisemaan sängystä ylös, mutta taisinkin nukahtaa kesken kaiken :D Aamulla sitten herättyäni ihmettelin, että eikö minun olisi pitänyt jo olla lähtenyt, eikä vielä sängyssä. Välillä taas menen väsyneenä kymmeneltä nukkumaan, mutta huomaan olevani vielä yhden aikaan hereillä. Aika paljon harjoittelussa menee tietoa ohi väsyneenä ollessa.

Alzheimerin tauti saattaa olla monelle hyvin vieras, tai nimi tuttu, mutta ei tiedä, mitä se käytännössä tarkoittaa. Yle Areenasta löytyy dokumentti, 'Muista minut, äiti', josta varmasti saatte huomata taudin oireita ja vaikutuksia. Alzheimerin tauti on aiheuttanut minussa paljon enemmän ajatuksia, kuin olisin voinut kuvitellakaan. Tässä vielä linkki dokumenttiin: http://areena.yle.fi/tv/1871117

1 kommentti:

suvi kirjoitti...

äidilläni on tuo Alsheimerin tauti :(