keskiviikko 6. huhtikuuta 2011

Nippojen rasvausta ja sikatenttiä

Aamulla oli konehallilla käytännön töitä. Kävimme vähän kiertokoneen sisältöä, olen luokaltani ainoa, joka ei vielä ole tehnyt, kesälomalla tulen sitten koululle sen tekemään tulevien ykkösten kanssa. Rasvasimme yhden traktorin nipat (en oikein osaa selittää tietämättömille, mikä nippa on, se on nippa). Minä ja kaksi muuta oppilasta aloimme sitten korjaamaan rikkinäistä nivelakselia. Etsimme sopivan jatkopalan, pesimme osat, leikkasimme, hioimme ja taas pesimme ja pesimme vielä kerran ja vielä neljännenkin kerran. Likaisia nääs olivat, eivätkä olisi menneet sisäkkäin muuten. Alla kuvassa pesua. En tajunnut muusta kuvia ottaakaan :D


Jännä juttu, mutta pidin akseleiden huoltamisesta. Vaikka eihän siinä sinänsä mitään erikoista ole... tai no, minulle on kun en ennen ole huoltanut. Hanskat olivat tunnin jälkeen muuttuneet apinan käsiksi:



Ja hanskoista huolimatta käteni ovat öljyssä/rasvassa, enkä saa pestyä pois :) Eipä ainakaan tänään syödä mitään käsin (söin kyllä jo, rahkapullaa kahvin kanssa, toinen kuppi kumottu tänään, huolestuttavaa! Äiti ei sitten anna kahvia kotona!).

Ruokailun jälkeen (oli muutes punajuuripihvejä ja muussia, erikoista, mutta ihan hyvää) meillä oli sikatentti. Aluksi vähän jännitti, koska en ollut lukenut paljoakaan, mutta tunneilla kuuntelu auttoi ja uskon saavani 3/3 tentistä :) Meinaan, enää voi tulla vain mahdollisista huolimattomuusvirheistä miinusta (minulla kun niitä on melkein aina).

Pääsimme heti tentin jälkeen pois, joten tässä sitä odotellaan äidinkielen tunnin alkua. Puoli kolmelta alkaa. Väsyttää (kahvista huolimatta), joten hälytys valmiiksi ja pehkuihin. Tänään pääsisi jonnekin saunaan ja kait myös avantoon, mutta ei huvita mennä. Huomenna aamulla on melkein neljä tuntia ruokakasvituotantoa (kai...) ja sen jälkeen toiset neljä tuntia hevostaloutta. Täytyypi varata evästä mukaan tunneille taikka sitten tehdä leipiä jääkaappiin taukoja varten... ja montakohan kupillista kahvia tulen huomenna litkimään... ai niin, maito on lopussa, enpäs juo sitten yhtään! Hyvä (paitsi navetta on tuossa vieressä...). Perjantaina minulla on vihdoin navettaa (aamulla) ja sitten puolen päivän aikaan lähdemme hevosmessuille Tampereelle. Sieltä pitäisi selvitä iltasilla kotiinkin.

--------------------------Lisäys--------------------------
Äidinkielen tunti ohi, saimme tentit. 2,5/3. Hiukan olen pettynyt, huolimattomuusvirheitä nääs. Ensinnäkin en ollut laittanut mitään yhteen tehtävään ja toisen olin jättänyt kesken! Argh. Mutta 3/3:sta odotan kurssin arvosanaksi... Tuskinpa tulen tekemään mitään, mikä voisi nimittäin tätä laskea.

Rehukasvituotannon kurssista sain 2/3, olen ihan tyytyväinen, sääli vain, että nämä tunnit loppuvat, mutta toisaalta aika samanlaisia tunteja on ruokakasvituotannon kurssillakin. Nämä molemmat kurssit ovat siis teoriaa.

Ps. Jotakin tapahtuu tänään ja pääsette osallisiksi siihen ;) Kjiäh kjiäh kjiäh! Pysytelkää kuulolla edelleen!
Pps. Pistän tähän loppuun kuvan sieltä tallilta/emolehmätilalta, jossa olin viime viikolla:

Kuvaajana toimi ystäväni Marika Hanninen, kuva otettu Onnenvuoren luomutilalla.
Minulla on lupa kuvan julkaisuun blogissani, mutta sinulla lukijani ei ole lupa ottaa tätä kuvaa!

Ei kommentteja: