torstai 31. maaliskuuta 2011

Tämä päevä

Aamulla oli kasvituotannon töitä (tai ehkä se kuitenkin on vain maatilan töitä...). Päästiin siivoamaan yhtä konehalleista. Minä tartuin harjan varteen ja lakaisin lattioita. Kamalasti pölyä ja pikkuroinaa, vanhaa koneista pudonnutta rehua ja turvetta. Pölisi, mutta minua, astmaatikkoa, ei yskittänyt kertaakaan. Vaikka kahdeksasta yhteentoista siivottiin, ei aika tuntunut pitkältä. Lopuksi minun piti peruuttaa yksi traktori konehalliin. Aika uusi. Ja hieno. Ja varmasti kallis. En halunnut hajottaa mitään, joten varmistin moneen kertaan, että vaihde on mahdollisimman pienellä. Se oli 1M, mutta silti vauhti oli minulle liian nopea. Kyllä siinä kerran konehallin ovea pitkin peruutettiin, mutta eipä mitään hajonnut taikka jälkeä tullut. Konehallissa oli yksi vanha Valmet, johon en halunnut osua. Ihan liki sitten pysäköin tämän hianon (kamalan) Valtran. Ehjänä. Sitten pääsimme syömään.

Ruokailun jälkeen menin vaihtamaan vaatteita, lähtisimme eräälle siitostallille/emolehmätilalle. Kuvia en malttanut ottaa, mutta kaverit lupasivat lähettää minulle kuvia, joissa itsekin olen. Ensin kävimme piensuomenhevosvarsojen laitumella. Varsat tulivat nuuhkimaan meitä ja osa otti kuvia (siis ei ne varsat, vaan oppilaat). Sen jälkeen kävimme tallissa moikkaamassa kahta todella hyvätapaista ja hienoa oria, täysveljiä. Tämän jälkeen kävimme tammalaitumella, josta tulevat kuvatkin on otettu (pahoittelen, ettette näe niitä vielä). Tammoilla oli muhkeat vauvamasut :) Tulivat haistelemaan ja saivat silityksiä ja rapsutuksia. Ihanan kilttejä ja rauhallisia. Lapaset vaihtoivat väriä vihreästä voikkoon/ruskeaan :D Tammalaitumelta lähdimme katsomaan emolehmäpihattoa. Todella siisti tila, jossa ei "haissut pahalta" (siis minustahan navetan yms. haju ei muutenkaan ole paha). Jos joskus alkaisin jotain ihan ammatikseni kasvattamaan, olisin emolehmätilallinen. Rankkoja yö-poikimakausia tiedossa, mitä olen lukenut ja kuullut emolehmätiloista, useimmat lehmät poikivat öisin... Minä pidän myös pihaton valoisuudesta, kattona valokate, joten lamppuja ei erityisemmin valoisana päivänä tarvitse, muutakuin yövalo (sain sellaisen käsityksen, että sen on pakko olla päällä).

Vierailun jälkeen palasimme koululle ja menimme syömään. Tarjolla oli ranskalaisia ja lihapuikuloita. Jälkiruokana kakkua! Oli aikas hyvää, mutta pian olin ähkytäynnä. Päätä alkoi särkeä ikävästi eikä meinannut hellittää, vaikka särkylääkettä otin. Menin sitten pimeään pitkäkseni ja nukahdin muutamaksi tunniksi. Herättyäni päänsärky oli tiessään, mutta väsytti hurjasti. Kömmin silti ylös, kävin suihkussa ja nyt kirjoitan tätä. Menen iltapalalle, kertaan huomiseen maatilan työkoneet(teoria)-tenttiin ja menen takaisin nukkumaan. Tuskin jaksan enää mitään tehdä ja kello lähenee yhdeksää. Oli tarkoitus tänään pestä pyykkiä, mutta vaikka likaiset vaatteet kuinka yrittävät minua muistuttaa, en ole kuitenkaan muistanut (ja ehtinyt). Äitille siis luvassa kassillinen pestävää. Tänään taas sain todeta, kuinka hyvä keksintö kumisaappaat ovat. Ei tarvinnut loikkia loskassa. Mutta huono puoli on se, että liukuvat jäällä (pystyssä sentään vielä pysytty). Mutta nyt menen, heissan ja hyvää yötä!

Ps. Sain tänään taas muistutuksen koira-allergiastani. Vaikka allergialääkkeen olin tänäänkin ottanut niin koiran nuoltua kasvojani (en kylläkään yleensä anna nuolla...) ne paisuivat hetken  kuluttua vähän. Toinen silmäluomi oli vähän paksuna ja kasvoja pisteli ja kutitti ja henkeä ahdisti. Ja edelleen aion hankkia itselleni koiran. Ei minulla hoitokoirani kanssa ongelmia ole ollut, sisälläkin sen kanssa olen ollut oireettomana, mutta jos koira nuolee... En sitten anna nuolla. Helppoa(?).

Ei kommentteja: