tiistai 15. maaliskuuta 2011

Koulupäivä ja vadelmamutakakkupikkuleipiä

Aamun ensimmäinen tunti oli kasvituotannon töitä (eli siis käytäntöä). Meille jaettiin hommat ja menimme sitten opettajan kanssa hakemaan traktoria. Meidän oli tarkoitus paaleja hakea navettaan. Noh, traktorista oli akku loppu, emme jääneet odottamaan latausta. Otimme toisen koneen ja sain peruuttaa sen konehalliin ja kaveri kytki perävaunun siihen. Ajoimme sitten viljakuivurille hakemaan kauraa perävaunullisen. Onneksi en ollut ratissa, koska peruuttaminen kuivurille oli todella hankalaa, koska lunta oli kaposen tien molemmin puolin kunnon vallit... Ja minähän en tunnetusti hallitse peruuttamista! Homma päätyi siihen, että opettaja käänsi rattia ja kaveri hoiti kaasun, jarrut ja vaihteet. Kauralasti ajettiin navetan taakse, minä sain hoitaa sen homman. Sitten menimmekin tauolle. Tauon jälkeen traktori-perävaunu oli peruutettu navetan oven suulle ja minä kippasin kuorman jonkin moiseen siiloon(?). Sitten ajoimme konehalleille ja olisimme ottaneet jonkun koneen ja tehneet muuta, mutta se olikin käytössä, joten haimme vielä kuorman ohraa. Kaveri taas ajoi sinne, mutta minä sain peruuttaa perävaunun kuivurin sisälle. Eipä se ihan hetkessä hoitunut, mutta en myöskään hajottanut mitään! Sitten ajoin taas traktorin navetan taakse ja kippasin lastin siihen siiloon, mutta tietysti sitä edelsi haastava peruutusyritysten summa. Traktori tahtoi aina valua rehusiiloa päin ja perävaunu meni minne itseään huvitti, minua nauratti ja vähän suututti, mutta enimmäkseen kaikilla oli hauskaa. Koko tunnin ajan. Ollaan me vaan niin hyviä :D Ja totesinpa taas, että minua ei aina kannata yksin jättää rattiin, kun ei tiedä mitä minä tai traktori tekee... silloin kerranhan sain krampin jalkaani ja jalka nousi jarrulta :O tällä kertaa vältyttiin onneksi niiltä... Ja tosi kiva kapeilla teillä, kun vastaan tuli kahdesti traktori ja kerran auto... Traktorit saivat peruuttaa meidän tieltä, mutta minä jouduin peruuttaman auton tieltä. Hyvin kuitenkin tunti meni, meillä oli hauskaa enkä hajottanut mitään.

Sitten pääsimmekin syömään. Pippurista lihakastiketta ja perunaa, jos oikein muistan. Oli kuulkaas hyvää (ja hiilihydraaton ruokavalio pysyy unholassa)! Ruokailun jälkeen menin Avoimiin oviin ottamaan kuvia, joita voitte ihastella aikaisemmin julkaistusta tekstistä ;) Sitten menillä olikin piiiiiitkä tauko ja päätin kokeilla vadelmamutakakkupikkuleipiä. Nopeatekoinen oli, mutta mausta en niinkään pitänyt. Kyllä noille kämppiksille kuitenkin kelpasi... kaksi keksiä jäljellä ja niitäkin olen pantannut. Ja kyllä minäkin niitä olen paljon syönyt, vaikka en siis tykkääkään :D Nyt tekee mieli vadelmakiisseliä... pottujauhoja sekä vadelmia löytyisi...

Viimeinen tunti oli matikkaa. Aluksi kävimme entisessä sikalassa laittelemassa paikkoja kuntoon betonisäkkejä varten. Lattian valun aika. (Vasta) ensi syksynä olisi tavoite päästä maalaamaan ja tapetoimaan seinät... No joo, jos vapaa-ajan tila ehtisi valmistua ennen kuin koulumme loppuu... Tauon jälkeen jatkoimme matikalla. Neliöjuuria laskettiin ja oli kyllä helppoa, kiitos laskimen. Vähän kävi pitkäveteiseksi tunti, mutta sitten pääsimme taas syömään. Pinaattiakeittoa oli, mutta jostain syystä se etoi minua, enkä voinut syödä paria lusikallista enempää :O Siitä ruokailusta minulle jäi kananmuna, mutta kaverini liiskasi sen... Ruoalla ei saa leikkiä!

Kuudelta meillä oli eräänlaista valistusta tietokilpailun merkeissä. Palkinnon voitte arvata...
Huomenna meillä on heti aamusta maatilan työkoneiden tentti, traktorien huolto aiheena. Vähän jännittää, koska sikalan ja navetan takia minulla on paljon poissaoloja, mutta meillä on monisteita, joista voin lukea. Ja jos kysytään vaikka, että 'koska traktorin öljyt pitää vaihtaa' niin vastaan, että 'lue traktorin ohjekirjasta', koska niistähän se selviää :D Nyt mietin lisää sitä kiisselin tekoa ja sitten pitäisi mennä nukkumaan kun väsymys painaa. Viime yönä olin nukkunut oikein sikeästi, koska minulla ei ole mitään hajua siitä, miksi jonkun ovi oli rappukäytävässä ja sitä ennen ulkona roskiksen päällä... Heräsin kyllä silloin kun huonekaverini tietokone(?) putosi lattialle.

Ja äitiltä vielä kysyn sellaista, että onko se Marian sairaalan lähellä oleva kangaskauppa auki lauantaisin tai moneen se on perjantaina auki?

1 kommentti:

Sirkku kirjoitti...

Pitäs ensin ottaa selko, onko se kauppa enää edes hengissä. Suosittelen Eurokankaaseen menoa.