maanantai 28. maaliskuuta 2011

Koulua, huovutusta ja sukkapuikkoja

Kouluviikko alkoi kemian teoriatunnilla. Keskiviikkona mennäänkin sitten "laboratorioon". Tunnilla oli ihan simppeleitä juttuja, joita en kylläkään osaa tähän nimetä. Toinen tunti oli ruokakasvituotantoa (teoriaa). Saimme tentit, minä sain 2-/3 ja olen ihan tyytyväinen. Kurssin arvosanaksi siis odotan myöskin kakkosta... vaikka vielä ehtii tenttejä tulla! Ja tähän väliin sanon, että minun luokallani on huligaaneja apinoita. Kyllä. No ei ole mitään uutta... Eipä jäänyt tunti tylsäksi. "Kirkkoveneet" sun muut olisivat voineet jättää taululle piirtämättä.

Viimeinen tunti oli maatilan työkoneita (sekin teoriaa). Meille oli annettu kaksi viikkoa sitten tehtävä tehdä sokerijuurikkaasta ns. esitelmä. Kyllä minä sen tein. Tein sen vain perunoista... Eipä se mitään, kukaan muu ei tainnut tehdä mitään. Tunnilla puhuttiin siis sokerijuurikkaista. Aika hurjaa, että Suomessa hehtaarilta nousee n. 30 000 kiloa, kun eteläisemmässä Euroopassa 70 000kg! Näin "maallikon" mielestä jo tuo 30 000 on hurja määrä. Jos nyt kuvat myös näkyisivät kunnolla... Sokerijuurikasta läheltä ja vähän etäämmältä. Tuommoisessa kasassa oli aika jännittävää kiipeillä ja laittaa suojamuovia. Kuvat ova olleet aiemminkin blogissani.



Koulun jälkeen menimme Forssaan ostoksille. Minä postitin isotädilleni kirjeen ja ostin kaikenlaista syötävää sekä 3,5mm sukkapuikot (Tarjoustalossa maksoi vähän päälle 2€, esim. Cittarissa melkein puolet enempi!). Nyt on minulla suorat, tasapaksut ja -pitkät puikot :) Tein myös sellaisen ostoksen, mitä en olisi voinut itsestäni uskoa, ostin maustamatonta luomu Turkkilaista jogurttia. Aina ennen olen syönyt vain maustettua jogurttia, mutta tämä meneekin pirtelöihin. Vaikka voisihan sitä maistaa, josko se pelkältäänkin kelpaisi... olen aina kamalan ennakkoluuloinen kaikista ruoista, mutta voin sanoa, että lähes aina olen myös ollut oikeassa "kamalasta" mausta. Minulla on nyt ollut vähän huono omatunto ostoksistani hinnan vuoksi (vaikka ei nyt ihan maltaita maksanutkaan), mutta toisaalta, ruoista riittää monelle päivälle, jopa viikolle ja ne on terveydelleni hyväksi ja saan monipuolisuutta ruokavaliooni. Ostin esimerkiksi raejuustoa, jota syön todella harvoin, mutta josta tykkään (en miellä sitä juustoksi). Minulta jäi ostamatta pakastepizzat, jäätelöt sun muut herkut. Niin, yhden heräteostoksen vielä tein, vaikka olenkin kyseisestä kauan haaveillutkin, ostin kimpun tulppaaneja, 2,95€ maksoi, ei kirpaissut. Laitoin ne Ikeasta ostamaani lasipurnukkaan. Ikkunalaudalla en vain niitä voi pitää, koska ikkunasta vetää ja samalla patterista hohkaa liian lämmintä ilmaa (miksi se patterin lämpö ei voi tulla sinne missä MINÄ olen?). Kauppareissuun vierähti muutama tunti...

Sitten menimmekin luokkaan huovuttamaan (neuloilla). Ette nyt saa kuvaa, mutta huovutin hevosen, "lapinkoiran" (ei kyllä yhtään siltä näytä) ja "kukkakedon" (kolme kukkaa :D). Joskus tahtoisin huovuttaa jotain ISOA ja käytännöllistä, vielä ei ole ollut mahdollisuutta, inspistä eikä tarvetta.

Huomenna aamulla meillä on kasvituotannon töitö (käytännön hommia). Saa nähdä mitä pääsen tekemään. Huokailen vieläkin helpotuksesta, että näyttökoe on jo suoritettu ja hyväksytysti. Toukokuussa sitten odottaa kaksi näyttöä... Glup! Niin ja perjantaina on maatilan työkoneiden (teoria) tentti, ensi viikolla taas sikatalouden.

Nyt tekisi mieli mennä nukkumaan, haukotuttaa. Hampuloiden pesulle (kunhan olen napostellut ensin jotakin) ja silmätipat simmuun (tänään oli muutes silmätulehus). Ja kuitenkin päädyn katsomaan netti-tv:tä, vai mitä? Tai kutomaan sukkaa, tai lukemaan kirjaa tai tai tai... No öitä teille nyt kuitenkin, toivottavasti teillä ei ole näin vaikeaa nukkumaan lähtöä :D

Ei kommentteja: